60 millió éve a jóval délebbre fekvő Indiai-kőzetlemez észak felé, Ázsia irányába sodródott, évente körülbelül 20 cm-t tett meg. Ázsia és az Indiai-lemez között meggyűrődött a tengeri üledék – mivel egyre közelebb kerültek egymáshoz -, ezért közöttük hatalmas szigetívek emelkedtek ki az összeszűkülő tengerből. Az Ázsia felé csúszó lemez sebessége kb. a felére csökkent. 30 millió évvel ezelőtt India évente 4 cm-es sebességgel ütközött Ázsiával és lassan becsúszott, bepréselődött alá. (Az alábbi film ezt mutatja be.)
[creativ_media type=”youtube” url=”https://www.youtube.com/watch?v=82SQ6gJYV5U”]Ez az alábukás a mai napig folytatódik, ezáltal emelkedik a Himalája is.
A két lemez ütközésével hatalmas kiterjedésben meggyűrődtek és a magasba emelkedtek a kőzetrétegek. Így emelkedett magasba Földünk legmagasabb hegységei, mint a Himalája és a Karakoram.
A mai Pakisztán és Afganisztán területén emelkedik magasba a Szulejmán-hegység, amely talán a legösszetettebb tektonikus szerkezetű hegység a világon.
Ahogy India északra tolódott, az óramutató járásával ellentétes irányban mozdult el és a hatalmas ütközések következtében változatos gyűrődések, árkok keletkeztek.
[creativ_map latitude=”27.5109707″ longitude=”65.3891331″ width=”100%” height=”500″ zoom=”7″ infowindow_text=””]
Hozzászólok