Konténerek (fotó: Pixabay)
Színes mozaikok a nagyvilágból

A tavaszi dagály is segítette a Szuezi-csatornában rekedt hajó kiszabadulását

Március végétől újra hajózható a világ egyik legfontosabb hajózási útvonala, a Szuezi-csatorna. De amint azt a műholdfelvételek is mutatják, a csatorna két végénél jelentős torlódás alakult ki.

Miután az Ever Given konténerszállító hajó hat napra megbénította a Szuezi-csatorna forgalmát, 2021. március 29-én újból megnyílt ez a kulcsfontosságú szállítási útvonal Egyiptomban. A mérnököket a vontatóhajók és a kotrógépek mellett egy természetes folyamat – a magas dagály vagy ahogy még nevezik, tavaszi dagály – is segítette a nagy méretű hajó kiszabadításában.

A tavaszi dagály telihold vagy újhold idején alakul ki. Ekkor a Föld, a Nap és a Hold majdnem egy vonalban helyezkedik el egymáshoz képest, ezért a Nap gravitációja „hozzáadódik” a Hold gravitációjához a Földön, aminek következtében az óceánok vize a szokásosnál kissé jobban „kidudorodik”. Ez azt jelenti, hogy a dagályok valamivel magasabbak, az apályok pedig az átlagosnál alacsonyabbak. Ez a jelenség havonta kétszer fordul elő. A tavaszi dagály történelmi kifejezés, amelynek nincs köze az évszakhoz.

dagály újhold

Az ábra a magas dagály kialakulását ábrázolja újhold idején.

Március 29-én a Szuezi-csatorna vízszintje kb. 46 centiméterrel emelkedett az átlaghoz képest. Ez kissé megkönnyítette a hajó kimentését. Az Ever Given nevű hajó a kiszabadulása után észak felé haladt a Nagy-Keserű-tó irányába a Szuezi-csatorna szélesebb részén.
Bár a hajóforgalom március 29-én újra megindult a csatornán, még időbe telik, míg a „forgalmi dugó” megszűnik. Március 28-án a Leth Agencies szolgáltató cég jelentése szerint 367 hajó várta az áthaladást a csatornán. A társaság közlése szerint 154-en várakoztak északra Port Said közelében, 42-en a Nagy Keserű-tóban, 171 hajó pedig a Vörös-tengerben.

Ezt is elolvasom:
Mi okozta a Mount St. Helens 40 évvel ezelőtti kitörését?

2021. március 27-én a Landsat 8 fedélzetén készített felvétel örökítette meg a hajók várakozását a Szuezi-öbölben, a Vörös-tenger északnyugati részén. Összehasonlításképpen, a második képen 2021. március 11-én látható a terület. A sorban lévő hajók között konténer- és teherszállító, nyersolajat szállító tartályhajók vannak.


Az alábbi bal oldali kép a Szuezi-öböl tipikus hajóforgalmát mutatja 2021. február 1-jén. Március 27-ig a várakozó hajók sora 72 kilométerre nyúlt. Két nappal később a hajók akár 100 kilométerre várakoztak a csatorna bejáratától. A Leth ügynökségek szerint március 30-án 184 hajó várt még az átjutásra.

A Szuezi-öböl hajóforgalma (forrás: https://earthobservatory.nasa.gov/images/148114/traffic-jam-on-the-suez-canal)

Így néz ki belülről egy konténerhajó:


Környezettudatos vagy? Ha 500 Ft-tal támogatod a Földrajz Magazint, akkor egy újrahasznosított Tetra Pak dobozból készült menő pénztárcát kapsz ajándékba. A részleteket itt találod. A Földrajz Magazinon már 1600 bejegyzés, cikk olvasható. 2020-ban még több érdekes és színvonalas cikket szeretnénk megjelentetni. Ehhez anyagi támogatásra van szükségünk. Kérjük, támogassa a magazin kiadóját, a Földrajzverseny Alapítványt! Köszönjük.

A NAP KÉPE – NASA

RSS OMSZ

  • Kánikulai meleg légköri aszállyal 2021/06/14
    A múlt héten, főként a hét második felében többfelé öntözték kisebb-nagyobb záporok a földeket, a legtöbb helyen azonban ezzel együtt is csökkent a talajok nedvességtartalma. A kórokozók elleni védekezésben és az érésben levő gyümölcsök számára jól jön a száraz idő, a szántóföldi növényeinknek viszont több csapadékra lenne szükségük optimális fejlődésükhöz. Pedig az idén úgy tűnik, […]
  • Frissítő fuvallatok 2021/06/13
    Hétfőn még mérsékelten meleg idő várható a napsütés ellenére is, a folytatásban viszont egyre melegebb és jobbára száraz levegő érkezik fölénk. Kedden és szerdán legfeljebb északkeleten, keleten fordulhat elő futó zápor. Hazánk nagy részén továbbra is száraz, napos idő várható, amit eleinte legfeljebb fátyolfelhők szűrhetnek, a hét végén viszont már gomolyfelhők zavarhatják a napsütést és […]