A skót viszkiről elnevezett Scotty a legidősebb ismert T. rex

Scotty (fotó: https://img.purch.com)
Az eddig ismert legnagyobb T. rexé lehetett a Scotty nevű kövület kanadai tudósok új tanulmánya szerint.

Az Albertai Egyetem kutatói a Tyrannosaurus rex fajba tartozó őshüllő hosszát több mint 12,8 méteresre, a tömegét mintegy 8,87 tonnásra becsüliék.

A The Anatomical Record című szaklap aktuális számában megjelent tanulmányuk szerint Scotty egyben a Kanadában valaha feltárt legnagyobb dinoszauruszcsontváz.
Maradványaira 1991-ben bukkantak a Kanada középnyugati részén elterülő Saskatchewan tartományban. A paleontológusok csaknem egy éven át dolgoztak, hogy a gigantikus csontvázkövületet kiszabadítsák a kemény homokkő ágyból.

A kibontást Phil Currie, az Albertai Egyetem paleontológusa vezetésével végezték. Csak nemrégiben sikerült Scotty minden megtalált maradványát összeilleszteni és az egész csontvázat megmérni.

A “zsarnokgyík” 66 millió évvel ezelőtt élt a mai Kanada területén.
“Jelentős méretkülönbségek lehettek a T. rexek egyedei között, egyesek nyurgábbak, mások robosztusabbak voltak, Scotty az utóbbiak közé tartozott. Miután gondosan megmértük a lábait, a csípőjét, a vállait, kiderült, hogy robosztusabb volt, mint a T. rexek összes ismert egyede, így ő az eddig feltárt leghatalmasabb húsevő a világon” – magyarázta a Science Daily portálnak Scott Persons, a tanulmány vezető szerzője.

Scotty nevét arról a skót viszkiről kapta, amellyel a megtalálására koccintottak a tudósok.

Az egyed nemcsak méretével döntött rekordot, hanem életkorával is.

“Scotty a legidősebb ismert T. rex. Korát onnan tudjuk megbecsülni, hogy a csontjait kettévágjuk és megvizsgáljuk a növekedési mintázatukat” – tette hozzá Persons.

A T. rexek gyorsan nőttek fel és fiatalon pusztultak el, Scotty halálakor a becslések alapján harmincas évei elején járt.
“A Tyrannosaurusokhoz képest szokatlanul hosszú életet élt, amely erőszakkal teli volt. A csontokon látható sérülésnyomok ádáz harcokra utalnak” – mondta a tudós.
Sok bordája eltörött, egy másik T. rex harapásának nyomát őrizheti az állkapcsának sérülése – egy hosszú élet csatatéri sebesülései a tudósok szerint.

Scotty csontvázát a Royal Saskatchewan múzeumban májustól lehet megtekinteni.

Környezettudatos vagy?

Ha 500 Ft-tal támogatod a Földrajz Magazint, akkor egy újrahasznosított Tetra Pak dobozból készült menő pénztárcát kapsz ajándékba. támogatás A részleteket itt találod.