Eddig ismeretlen objektumokra bukkantak a Naprendszer külső vidékén

Eddig ismeretlen objektumokra bukkantak a Naprendszer külső vidékén amerikai csillagászok.

Az égitestek között találtak egy jeges objektumot, amely olyan hatalmas pályán kerüli meg a Napot, hogy valószínűleg más csillagok gravitációja is hatással van rá – írták a The Astronomical Journal című szaklapban megjelenő tanulmány szerzői.

Az égitesteket akkor vették észre, amikor egy lehetséges kilencedik bolygó helyét igyekeztek megállapítani. A bolygó jelenlétét eddig közvetett bizonyítékokkal támasztották alá.
A tanulmány szerzői, Scott Sheppard és Chad Trujillo elküldték felfedezésük részleteit az aszteroidákat, üstökösöket és egyéb kisebb égitesteket katalogizáló Minor Planet Centernek.
A kutatás a világ számos obszervatóriumának, többek között a négyméteres chilei Blanco és a nyolcméteres hawaii Subaru teleszkópnak a használatával folyt.

A most felfedezett égitestek egyike – a 2014 FE72 jelű – az Oort-felhő, vagyis a Naprendszer legkülső régiójában található üstököszóna első távoli objektuma, amelynek pályája a Neptunusznál is távolibb és mintegy 3 ezerszer akkora távolságra kering a Naptól, mint a Föld.
Sheppard, a washingtoni Carnegie Tudományos Intézet kutatója és Trujillo, az Észak-arizonai Egyetem tudósa azt is megvizsgálták, hogy illeszkednek az újonnan felfedezett égitestek a Naprendszer legtávolabbi tartományában keringő kilencedik bolygó elméletébe.
A kilencedik bolygó létére nagyrészt a külső Naprendszer objektumainak különleges tulajdonságaiból következtettek.
A külső tartomány kisebb égitesteinek elemzése alapján a tudósok arra következtettek, hogy a kilencedik bolygó, ha létezik egyáltalán, sokszor akkora, mint a Föld, valamint legalább kétszázszor olyan messze kering a Naptól.

Először sikerült napfoltokat megfigyelni egy távoli csillag felszínén

A kutatók szerint az új tanulmány segít a feltételezett bolygó helyének meghatározásában.
Korábban az 1930-ban felfedezett Plutót tartották a kilencedig planétának, ám ettől a státusztól 2006-ban megfosztották, miután a Neptunusznál távolabbi Kuiper-övben olyan égitestet fedeztek fel, amely nagyobb nála. A Kuiper-öv a Neptunusz pályáján kívül található kisbolygóöv.

• Hűvös tavasz 2021/04/22
    A hazánk felett átvonuló hidegfront nyomában pénteken már szárazabb, hidegebb levegő érkezik fölénk, emiatt hétfőig jelentős változás nem lesz időjárásunkban, az ország nagy részén gomolyfelhős, napos idő várható néhol kevés csapadékkal. Pár fokkal visszaesik a hőmérséklet. A jövő hét elején, kedden, szerdán, újabb frontrendszer vonul át felettünk, kiadósabb csapadékkal.
  • Továbbra is hiányzik a meleg 2021/04/22
    Bár a már nagyon várt csapadék megérkezett az elmúlt héttől kezdődően, az évszakhoz képest hűvös időjárás azonban a vegetáció fejlődésében eddig egy-két hetes lemaradást okozott. Jelentős felmelegedés a következő pár nap során sem várható, sőt a mai hidegfront lehűlést és péntektől keddig helyenként újabb hajnali fagyokat hoz.