Eddig ismeretlen objektumokra bukkantak a Naprendszer külső vidékén

Eddig ismeretlen objektumokra bukkantak a Naprendszer külső vidékén amerikai csillagászok.

Az égitestek között találtak egy jeges objektumot, amely olyan hatalmas pályán kerüli meg a Napot, hogy valószínűleg más csillagok gravitációja is hatással van rá – írták a The Astronomical Journal című szaklapban megjelenő tanulmány szerzői.

Az égitesteket akkor vették észre, amikor egy lehetséges kilencedik bolygó helyét igyekeztek megállapítani. A bolygó jelenlétét eddig közvetett bizonyítékokkal támasztották alá.
A tanulmány szerzői, Scott Sheppard és Chad Trujillo elküldték felfedezésük részleteit az aszteroidákat, üstökösöket és egyéb kisebb égitesteket katalogizáló Minor Planet Centernek.
A kutatás a világ számos obszervatóriumának, többek között a négyméteres chilei Blanco és a nyolcméteres hawaii Subaru teleszkópnak a használatával folyt.

A most felfedezett égitestek egyike – a 2014 FE72 jelű – az Oort-felhő, vagyis a Naprendszer legkülső régiójában található üstököszóna első távoli objektuma, amelynek pályája a Neptunusznál is távolibb és mintegy 3 ezerszer akkora távolságra kering a Naptól, mint a Föld.
Sheppard, a washingtoni Carnegie Tudományos Intézet kutatója és Trujillo, az Észak-arizonai Egyetem tudósa azt is megvizsgálták, hogy illeszkednek az újonnan felfedezett égitestek a Naprendszer legtávolabbi tartományában keringő kilencedik bolygó elméletébe.
A kilencedik bolygó létére nagyrészt a külső Naprendszer objektumainak különleges tulajdonságaiból következtettek.
A külső tartomány kisebb égitesteinek elemzése alapján a tudósok arra következtettek, hogy a kilencedik bolygó, ha létezik egyáltalán, sokszor akkora, mint a Föld, valamint legalább kétszázszor olyan messze kering a Naptól.

A kutatók szerint az új tanulmány segít a feltételezett bolygó helyének meghatározásában.
Korábban az 1930-ban felfedezett Plutót tartották a kilencedig planétának, ám ettől a státusztól 2006-ban megfosztották, miután a Neptunusznál távolabbi Kuiper-övben olyan égitestet fedeztek fel, amely nagyobb nála. A Kuiper-öv a Neptunusz pályáján kívül található kisbolygóöv.

• Esni fog, de nem mindenütt 2021/09/26
    Nyugat felől rövidhullámú teknő közeledik, amelyről jó eséllyel egy kisméretű hidegcsepp is lefűződik, ennek mozgása, pályája azonban igencsak kérdéses. Ezzel együtt nagy nedvességtartalmú levegő érkezik fölénk, jelentősen nő a csapadék esélye, annak terültei eloszlása és mennyisége azonban igen nagy bizonytalansággal terhelt. Az valószínűnek tűnik, hogy az északkeleti megyékben még hétfőn délutánig, kora estig tartja magát […]
  • Szép, őszi vasárnap... 2021/09/25
    ... nyarat idéző csúcsértékekkel. Vasárnap még nyugodt marad időjárásunk, a jövő hét első napjaiban viszont már felhősebbre, csapadékosabbra és egyre hűvösebbre fordul időjárásunk.