Földszerű exohold (illusztráció)

Naprendszeren kívüli holdra bukkanhattak amerikai csillagászok

Először fedezhetett fel egy Naprendszeren kívüli holdat.

A kutatók szerint az “exohold” méretét és tömegét tekintve is akkora lehet, mint a Neptunusz, és valószínűleg egy Jupiterrel azonos méretű, de tízszer nagyobb tömegű bolygó körül kering.

A lehetséges exoholdat az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) Kepler űrteleszkópja segítségével észlelték a csillagászok, akik azt tervezik, hogy októberben a Hubble űrtávcsővel folytatják tovább a megfigyeléseket. Az eddigi eredményeiket a szabadon hozzáférhető arXiv honlapon tették közzé – írta a BBC News.

A szakemberek mostanáig több mint háromezer exobolygót, vagyis Naprendszeren kívüli planétát fedeztek fel. Ezzel párhuzamosan folyamatosan kutatnak exoholdak után is, ám a jelenlegi technológiákkal nehéz észlelni ezeket a Naprendszeren kívüli bolygók körül keringő holdakat.
A New York-i Columbia Egyetemen dolgozó David Kipping “felnőtt élete döntő részét” az exoholdak kutatásának szentelte. A szakember azonban óvatosságra int a mostani észleléssel kapcsolatban, mondván, hogy bár jelenleg minden jel arra mutat, hogy egy holdról van szó, az is előfordulhat, hogy valami másra bukkantak.
A kutatók úgy vadásznak új bolygókra a Kepler űrteleszkóppal, hogy megfigyelik az adott csillag fényében mérhető halvány ingadozásokat, amelyeket egy előtte elhaladó bolygó okoz. Az exoholdak keresésekor a csillag fényerejének gyengülésére koncentrálnak a planéta áthaladása előtt és után.

Sarkifényben gyönyörködhetünk?

Az exohold jelenlétére utaló ígéretes jeleket három ilyen áthaladás során észlelték, ám a felfedezés hivatalos bejelentéséhez ennél többre van szükség. Kipping szerint bár statisztikailag is nagy a valószínűsége, de a Hubble űrtávcsővel végzett vizsgálatokig 50-50 százalék az esély arra, hogy exoholdra bukkantak.

A Kepler-1625b I jelű égitestet egy a Földtől nagyjából 4000 fényévre lévő csillag körül észlelték.
A bolygók keletkezésére vonatkozó jelenlegi elmélet szerint valószínűtlen, hogy az égitest a Jupiter-méretű bolygója körül formálódott, sokkal inkább az történhetett, hogy a planéta gravitációs ereje vonzotta a bolygórendszer kialakulása folyamán.
(http://www.bbc.com/news/science-environment-40741545)