Ekkora naprendszerről még nem tudtunk eddig

Az eddigi legnagyobb naprendszert fedezte fel egy nemzetközi csillagászokból álló kutatócsoport.

A szakemberek először azt hitték, hogy az általuk vizsgált 2MASS J2126-8140 katalógusjelű bolygónak nincsen csillaga, majd meglepve tapasztalták, hogy az égitest egy tőle nagyjából egybillió kilométerre lévő vörös törpe (TYC 9486-927-1) körül kering.

A gázóriás és csillaga közötti távolság hétezerszerese a Föld-Nap távolságnak a brit Királyi Csillagászati Társaság folyóiratában közölt tanulmány szerint. A hatalmas távolságból kifolyólag csaknem egymillió évbe telik, mire a 2MASS J2126-8140 teljesen megkerüli csillagát.

Az újonnan felfedezett naprendszer majdnem háromszor nagyobb az eddig ismert legnagyobb bolygó-csillag távolságnál. “Nagyon meglepett bennünket, hogy ilyen kistömegű objektumra bukkantunk ilyen messze a csillagától” – mondta Simon Murphy, az Ausztrál Nemzeti Egyetem munkatársa.

2019. március 20. 21 óra 58 perc: tavaszi nap-éj egyenlőség

Az eddig ismert legnagyobb naprendszer felfedezői egy nemzetközi kutatócsoport tagjai, akik a Naprendszerhez közeli fiatal csillagokat és barna törpéket tanulmányozzák. A 2MASS J2126-8140 jelzésű gázóriás, amely méretét tekintve nagyjából tizenötszöröse a Jupiternek, a Naprendszer legnagyobb bolygójának, csupán egyike a szakemberek által vizsgált több ezer égitestnek.

A kutatók hamar felfedezték, hogy a magányos bolygó és a TYC 9486-927-1 jelzésű csillag is ugyanakkora távolságra, nagyjából 100 millió fényévnyire van a Földtől. Ezután mindkettőjük mozgását megvizsgálták, ami megerősítette a köztük lévő kapcsolatot.

A szakemberek úgy sejtik, hogy a két égitest 10-45 millió évvel ezelőtt formálódhatott. “Nem élhetnek túl nyüzsgő környezetben, ugyanis olyan laza a kapcsolat kettejük között, hogy egy szomszédos csillag teljesen megbonthatná az egységüket” – mondta Murphy.

Első ember a Holdon - 45 éve történt

• Közeledő Pál(fordulás) 2021/01/22
    Újabb fordulat várható időjárásunkban, egyre hidegebb levegő áramlik térségünkbe. Szombaton még jórészt enyhe időre számíthatunk, azonban vasárnap, hétfőn fokozatos lehűlés várható, és akár nagyobb területen is havazhat - visszatér tehát a tél.
  • Melegrekordok kapujában 2021/01/21
    Mozgalmas napok várhatóak. Pénteken napi melegrekord dőlhet, mind országos szinten, mind pedig a fővárosban. A hétvégén azonban mozgalmasabb, több hullámban csapadékos időjárás valószínű. A halmazállapot szombaton döntően még eső lesz, vasárnap délutántól azonban egyre több helyen valószínű havas eső, majd hó.