Kezdőlap » Tudomány » Ezt a dinoszauruszt eddig nem ismerték

Ezt a dinoszauruszt eddig nem ismerték

A Galleonosaurus dorisae egy művészi ábrázoláson (forrás: phys.org)
Egy eddig ismeretlen, wallaby kenguru méretű, növényevő dinoszauruszt azonosítottak a kutatók öt megkövesedett felső állkapocs alapján a délkelet-ausztráliai Victoria államban.

A Journal of Paleontology című folyóiratban publikált tanulmány szerint a Galleonosaurus dorisae-nek elnevezett faj fosszíliáit a 125 millió évvel ezelőtti kréta időszakból származó kőzetekben fedezték fel a Gippsland régióban – írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Az ausztráliai University of New England munkatársaként dolgozó Matthew Herne szerint a felfedezett állkapocs-maradványok fiatal és már kifejlett példányoktól származnak, ami azért különleges, mert ez az első alkalom, hogy korcsoportokat sikerült azonosítani egy ausztráliai dinoszauruszfajtól származó állkapocs-maradványok alapján.

A koponya rekonstrukciója (forrás: https://www.abc.net.au)
A megtalált csontok (forrás: https://www.abc.net.au)

Az ornithopoda alrendbe tartozó Galleonosaurus kis termetű, növényevő dinoszaurusz volt. “Ezek az apró dinoszauruszok valószínűleg nagyon fürgén mozogtak az erőteljes hátsó lábaiknak köszönhetően” – mondta Herne, a tanulmány vezető szerzője.

A Galleonosaurus dorisae a 16-17. században használt teher- és hadihajó (galleon) felfelé fordított testére emlékeztető felső állkapcsáról, valamint a fosszíliák felfedezésnek helyét tanulmányozó Doris Seegets-Villiersről kapta.

Herne szerint a Galleonosaurus felfedezése újabb bizonyítékul szolgál a hajdani ausztrál-antarktiszi hasadékvölgy térségében élő ornithopodák szokatlan sokszínűségére.

A tanulmány szerint a Galleonosaurus dorisae közeli rokona a Diluvicursor pickeringi nevű fajnak, amelynek felfedezéséről 2018-ban számolt be Herne és csapata. Az ornithopodák alrendjébe tartozó Diluvicursor pickeringi részleges csontvázára 2005-ben bukkantak rá Victoria államban.

A Galleonosaurus dorisae felfedezése előtt a Gippsland régió egyetlen ismert ornithopoda dinoszaurusza a Qantassaurus intrepidus volt, amelyet 1999-ben azonosítottak. “Úgy véljük, hogy ez a két hasonló termetű élőlény különböző növényekkel táplálkozott, ami lehetővé tette számukra, hogy megférjenek egymás mellett” – mondta Herne.

A kb. 125 millió évvel ezelőtti ősföldrajzi kép: Ausztrálisa és Antarktisz (Antarktika) még mindig egyben (forrás: https://www.abc.net.au)

A tanulmányból az is kiderül, hogy a mai Victoria állam területéről származó ornithopodák közeli rokonai a patagóniai dinoszauruszoknak.

A Földrajz Magazinon 1500 bejegyzés, cikk olvasható. 2019-ben még több érdekes és színvonalas cikket szeretnénk megjelentetni. Ehhez anyagi támogatásra van szükségünk. Kérjük, hogy támogassa a magazin kiadóját, a Földrajzverseny Alapítványt! Köszönjük.

TÁMOGATÓKAT KERESÜNK

A nap képe - NASA

Nézze meg a NASA által készített, naponta frissülő fotókat!