Tudomány

Egy 13-14. századi koggét találtak a Fekete-tenger mélyén

Kogge (Fotó: https://commons.wikimedia.org)
Először találtak a világon egy elsüllyedt, de igen jó állapotban megőrződött középkori földközi-tengeri kereskedelmi vitorlást, a koggéra a Fekete-tenger bulgáriai felségvizeinek régészeti feltérképezését végző nemzetközi kutatócsoport (Black Sea M.A.P.) bukkant.

Az elsüllyedt hajó a Földközi-tenger nyugati térségéből, esetleg Velencéből származik, valamikor a 13-14. században építhették. A felfedezés globális jelentőségű, mivel a koggét ma már csak történelmi forrásokból ismerik, soha nem találtak ilyen jó állapotban megőrződött példányt – adta hírül az archaeologyinbulgaria.com régészeti hírportál.

A régészcsoport szeptember 1. és 26. közötti kutatásai során több mint 40 hajóroncsot talált, köztük egy 9-10. századi bizánci hajót és egy 18-19. századi török hajót is.

“Sok közülük olyan hajótípusokat rejt, amelyek csak történelmi forrásokból ismertek, de soha nem látták őket. Elképesztően jó állapotuk annak köszönhető, hogy a Fekete-tenger 150 méter mélyen oxigénhiányos. A hajóroncsok új adatokkal szolgálnak a Fekete-tenger parti menti közösségeinek kapcsolatairól, sőt a még korábbi idők életmódjáról, tengerhajózásáról” – közölték a kutatók az eredményeiket ismertető közleményükben.

Miközben a hajóroncsok többsége új felfedezés, bolgár régészek szerint a legérdekesebb leletek a középkori hajóroncsok.
“Egyikük a 9-10. századi bizánci hajó. Nagyon ritka az ilyen lelet. Még érdekesebb 13-14. századi hajó, amely a Földközi-tenger nyugati részéről, talán Velencéből származik” – mondta Ljudmil Vagalinszki, a bolgár régészeti intézet és múzeum igazgatója a Nova TV-nek.

A kogge 20 méter hoszzú és nagyon jó állapotban megőrződött a hátsó fedélzet, a kormánylapát és az árbócok. A koggék a felfedezések kora előtt jelentek meg Földközi-tenger térségében, valójában ez az első hajótípus, amely lehetővé tette a távoli utazásokat nagy teherre

– magyarázta Klin Dimitrov, a sozopoli Vízalatti Régészközpont kutatója.

A hajót számos reneszánsz művész megfestette freskókon, képeken, de mindeddig egyetlen egyet sem találtak – hangsúlyozta. Dimitrov hozzátette, hogy Kolumbusz Kristóf hajóit, amelyekkel eljutott Amerikába, a koggéra alapozva építették.

A kogge Hanza kereskedelmi hajótípus volt, a 10. században jelent meg, és a 12. században terjedt el. Általában tölgyfából készült, egy árbóccal és egy négyszögletes vitorlával szerelték fel. A hajót a középkori Európában főként a Hanza-szövetség használta, leginkább a Balti-térségben. A hosszuk 15-25 méter közötti volt, szélességük 5-8 méteres, terhelhetősége elérte a 200 tonnát. Később a koggén két keresztvitorlás árbóc és egy latinvitorlás árbóc honosodott meg.
Facebook hozzászólás
Környezettudatos vagy? Ha 500 Ft-tal támogatod a Földrajz Magazint, akkor egy újrahasznosított Tetra Pak dobozból készült menő pénztárcát kapsz ajándékba. A részleteket itt találod. A Földrajz Magazinon már 1600 bejegyzés, cikk olvasható. 2020-ban még több érdekes és színvonalas cikket szeretnénk megjelentetni. Ehhez anyagi támogatásra van szükségünk. Kérjük, támogassa a magazin kiadóját, a Földrajzverseny Alapítványt! Köszönjük.

Hirdetés

A NAP KÉPE – NASA

GÖRBE TÜKÖR

RSS OMSZ

  • Óráink vannak hátra... 2020/09/24
    ...a nyárias időből. Pénteken markáns frontrendszer érkezik, az eddigi szeptemberi csapadékhoz képest sok esővel, jó 10 fokos lehűléssel.Ez a hétvége már más lesz, mint a többi!
  • Emlékérme-kibocsátás az OMSZ alapításának 150. évfordulója alkalmából 2020/09/24
    10 000 Ft névértékű ezüst és 2000 Ft névértékű színesfém emlékérmét bocsát ki a Magyar Nemzeti Bank az Országos Meteorológiai Szolgálat alapításának 150. évfordulója alkalmából 2020. szeptember 25-én. A jegybanki kibocsátások több, mint fél évszázados történetében most először jelenik meg négyzet alakú ezüst emlékérme, a színesfém változat pedig nagy mérete miatt unikális.