A Duna-Odera-Elba csatornával a közép-európai országok kényelmes vízi utat, összeköttetést létesíthetnének több tengerhez. Erre ugyan nincs reális esély, de a közlekedési tárca hosszabb huza-vona után két éve megrendelt egy megvalósíthatósági tanulmányt a csatornáról, amelyet a cseh iparvállalatok is szorgalmaztak.
Az új hajóút a Duna Pozsony és Bécs közötti szakaszából indulna észak felé, és az észak-morvaországi Ostrava felett lengyel területen kapcsolódna az Oderához. Ostrava alatt mintegy 40-50 kilométerre lenne egy nyugati irányú elágazás, amely a csatornát összekötné az Elbával. A tanulmány szerint az új víziút hossza, amely a régiókban lévő folyókra épül, mintegy 2075 kilométer lenne.

A három folyó összekapcsolásának költségeit a tanulmány 582 milliárd koronában (7333 milliárd forint) határozta meg. A szükséges kiegészítő beruházásokkal együtt a költségek 610 milliárd koronára (7686 milliárd forint) emelkedhetnek.
A munkálatok egy részét az elképzelések szerint, az Európai Unió finanszírozhatná. A csehek szerint a csatorna építése több évre legalább 60-70 ezer embernek adna munkát és jelentősen segítené a közlekedést és a teherszállítást az egész közép-európai régióban.
A projekt leginkább a cseheket, lengyeleket és a szlovákokat érinti.
Hozzászólok