Címlap Országról országra

Lengyelország csatornát vágna a Visztula-turzáson

Malbork kastély a Nogat-folyó mentén Elblag városától délnyugatra (Fotó: thepowerofhistory.wordpress.com)
A lengyel kormány határozatot fogadott el az észak-lengyelországi városokat a Balti-tengertől elválasztó Visztula-turzást átvágó csatorna megépítéséről, amely mintegy 197 millió eurónak megfelelő befektetést igényel - számolt be a szerdai lengyel sajtó.

A Gdansk kikötővárostól az Oroszországhoz tartozó Kalinyingrádi területig nyúló, mintegy 96 kilométer hosszú Visztula-turzás a Balti-tengertől választja el a tőle délre, a Visztula-öböl mentén fekvő lengyel városokat.

2016 és 2022 között a 880 millió zlotyt (mintegy 197 millió euró) érő, a lengyel állami költségvetésből fedezett beruházás keretében a turzáson egy 1,3 kilométer hosszú és 5 méter mély, a 4 méter merülésű tengeri hajók által is használható csatornát vágnának. A csatorna része egy zsilip is lenne, mely a turzástól délre elterülő, édes vizű Visztula-öböl és a Balti-tenger közötti vízszintkülönbséget egyenlítené ki, és megakadályozná a tengeri és az öböli víz keveredését is.

A csatorna mindenekelőtt Elblag város kikötőjéhez, valamint a Visztula-öböl többi községéhez nyitna közvetlen hajózó útvonalat. Az elblagi kikötőt jelenleg csak a Baltyijszk városánál lévő keskeny szoroson át, vagyis a kalinyingrádi orosz enklávé felségvizein keresztül lehet megközelíteni.
A határozat a térség várható gazdasági megerősítésével, valamint a foglalkoztatottság növelésének szándékával a közlekedés és a turizmus területén indokolja a tervet.
A lengyel kormány négy különböző csatornaépítési változatot mérlegel, ezek közül a legvalószínűbbnek a Krynica Morska üdülőközség közelében fekvő Nowy Swiat falu mellett építendő útvonal tűnik.

A tervet környezetvédők, valamint Krynica Morska lakosai ellenzik,

az Európai Bizottsággal pedig folyamatban van az egyeztetés.

A Visztula-turzás földnyelvét átvágó csatorna megépítése a 15. század óta többször is felvetődött, e terveknek általában geopolitikai hátterük volt. Többek között Báthory István erdélyi fejedelem is mérlegelte az építkezést, hogy hátrányos helyzetbe hozza a vele szembeszegülő Gdansk szabadvárosát. Utoljára 2014-ben az előző, a Polgári Platform kormánya állt elő hasonló tervvel. Akkor az ukrán válsággal indokolták ezt, melynek hatására közvetlen, orosz ellenőrzés nélküli hajózó útvonalat szándékoztak nyitni Elblag felé.

Facebook hozzászólás
Környezettudatos vagy? Ha 500 Ft-tal támogatod a Földrajz Magazint, akkor egy újrahasznosított Tetra Pak dobozból készült menő pénztárcát kapsz ajándékba. A részleteket itt találod. A Földrajz Magazinon már 1600 bejegyzés, cikk olvasható. 2020-ban még több érdekes és színvonalas cikket szeretnénk megjelentetni. Ehhez anyagi támogatásra van szükségünk. Kérjük, támogassa a magazin kiadóját, a Földrajzverseny Alapítványt! Köszönjük.

Hirdetés

A NAP KÉPE – NASA

GÖRBE TÜKÖR

RSS OMSZ

  • Csípős reggelek 2020/09/18
    Az átvonult hidegfront után csak a reggelek emlékeztetnek arra, hogy ősz van. A folytatásban sem fogunk fázni a délutáni órákban.
  • Ianos az elmúlt évek legerősebb földközi-tengeri "hurrikánja" (medikánja) 2020/09/18
    Elkezdődött a viharszezon a Földközi-tengeren. Ezt az évadot rögtön egy nagyon intenzív, trópusi ciklonra jellemző tulajdonságokat is mutató légörvény nyitja, mely eddig inkább Szicíliától délkeletre, a nyílt tenger felett örvénylett, és eközben gyűjtötte a nyár során felhevült tengervízből az energiát. Most azonban északkeleti irányba mozdult el, és a középpontja a következő másfél-két nap során végig […]