Címlap Európa Tudomány

Európa jégkorszaki lakóinak génjeit térképezték fel

A neandervölgyi ember (Fotó: http://leseyzies-tourist.info)
Ősi emberi csontmaradványok DNS-ének vizsgálatával feltérképezték Európa jégkorszaki lakóinak génkészletét - számolt be róla a BBC.

A nemzetközi kutatócsoport 51 ember genomját elemezte, a legidősebb 45 ezer, a legfiatalabb 7 ezer éve élt. Az eredmények megmutatták, milyen kapcsolatok lehettek a különböző csoportok között, de azt is, milyen színű volt a bőrük és a szemük.

Az is kiderült, hogy a neandervölgyiek genetikai öröksége idővel egyre csökkent az európai homo sapiensnél, ami a kutatók szerint a természetes kiválasztódás számlájára írható.
A Nature tudományos lapban közzétett tanulmány az európai őstörténet mintegy 40 ezer évét kutatta. A legkorábban érkező embercsoportok közül voltak, amelyek kevés nyomot hagytak a későbbi népesség génjeiben.

A később, 37-14 ezer évvel ezelőtt élt európaiak azonban egyetlen populáció leszármazottai.

David Reich, a bostoni Harvard Egyetem orvosi karának kutatója, Svante Paabo, a lipcsei Max Planck evolúciós antropológiai kutatóintézet munkatársa és kollégáik bizonyítékot találtak arra, hogy

az egyik legfontosabb európai jégkorszaki kultúra, az aurignaci népét 34-26 ezer évvel ezelőtt elűzte a gravetti kultúra népe.

Mintegy 14 ezer évvel ezelőtt az európaiak egyre közelebbi kapcsolatba kezdtek kerülni közel-keleti, kaukázusi és török populációkkal. Ez egybeesett a jégkorszak végének első hosszabb meleg időszakával és egy délkeleti irányból jövő népvándorlást tükrözhet.

Hétezer évvel ezelőtt, az újkőkorban és a mintegy ötezer éve kezdődött bronzkorban lezajlott tömeges népvándorlás átformálta Európa genetikai arculatát.

A jégkorszaki gének elemzése – többek között – azt mutatja, hogy a korabeli európaiak haja, szeme barna volt, csak 14 ezer éve kezdett terjedni a kék szem, a sápadt bőrszín hétezer éve jelent meg.
A korai európaiaknak több neandervölgyi génje volt, mint a mai embernek, ami azt az elképzelést támasztja alá, hogy a homo sapiens “unokatestvérétől” örökölt génjeinek káros hatásai lehettek és a természetes szelekció miatt mehettek veszendőbe.

• Eljött az idő... 2020/09/25
    Napok óta emlegetjük, hát most eljött az idő, már a kertek alatt van a hullámzó frontrendszer. Részletek a videóban.
  • Óráink vannak hátra... 2020/09/24
    ...a nyárias időből. Pénteken markáns frontrendszer érkezik, az eddigi szeptemberi csapadékhoz képest sok esővel, jó 10 fokos lehűléssel.Ez a hétvége már más lesz, mint a többi.