Afrika Tudomány

A TBC 70 ezer évvel ezelőtti ősét találták meg Afrikában

A korábbi elméletekkel ellentétben a tébécé talán mégsem állatoktól, hanem az embertől ered. Egy nemzetközi kutatócsoport 70 ezer évvel ezelőtti, vadászó-gyűjtögető afrikai csoportoknál találta meg a kórokozó első lehetséges előfordulását.

A felfedezés cáfolja azt a hiedelmet, amely a tuberkulózist állati eredetűnek, és mindössze tízezer évesnek tartja – idézi a BBC hírszolgálata a Nature Genetics című szaklapban megjelent tanulmányt. Az évente több mint egymillió ember halálát okozó kór evolúciója a kutatók szerint szoros kölcsönhatásban zajlott az emberével.

Korábbi kutatások arra jutottak, hogy az emberi tbc a tízezer évvel ezelőtti újkőkori népességrobbanás idejéből származik, amikor a földművelés elterjedésével növekedésnek indult az embercsoportok lélekszáma.

A kutatók a tbc-kórokozó 259 törzsének földrajzi és genetikai adatait elemezték, hogy rekonstruálják kialakulása történetét, és mindezt összevetették a Homo sapiens első afrikai leleteivel.

“Azt fedeztük fel, hogy a baktérium és az ember felmenői ugyanonnan, Afrikából származnak, csakhogy a kórokozó 60 ezer évvel idősebb, mint eddig vélték. Alaposan alátámasztott feltevésünkkel megerősítettük, hogy a tbc az emberben alakult ki, és a neolitikus népességrobbanás idején költözött át az állatokra” – jelentette ki Sebastian Gagneux mikrobiológus, a Svájci Trópusi és Közegészségügyi Intézet munkatársa, a kutatás egyik résztvevője.

Arra a kérdésre is igyekeztek válaszolni a tudósok, hogyan tudott a kórokozó hatvanezer évet túlélni ilyen kis embercsoporton belül. A tbc szembeötlő, más betegségeknél nem tapasztalt vonása, hogy a fertőzés évekkel az első tünetek megjelenése előtt megtörténhet, azaz a baktérium képes hosszú idő elteltével is működésbe lépni. Ez a lappangási képesség az, ami a tudósuk szerint életben tartotta a kórt az emberi evolúció hajnala óta.

“Ha csak pár embert fertőzhet meg, nincs értelme megölnie őket, hiszen ezzel a saját halálos ítéletét mondaná ki, és az evolúció zsákutcájába küldené magát” – magyarázta Gagneux.

Ahogy azonban a népesség gyors növekedésnek indult, a tbc is aktívabb lett, egyre távolabb terjeszkedett. Tehát a neolitikumi népességrobbanással egyre több lett a baktériumhordozó ember, ezzel párhuzamosan pedig a tbc is sokkal fertőzőbbé vált.

“A kutatás következő lépése az lehet, hogy a genetikai információ segítségével megfejtjük a mechanizmust, amely a lappangás és a működésbe lépés mögött áll” – fűzte hozzá Inaka Comas, a kutatás vezetője.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint a betegség 1,4 millió ember halálát okozta 2011-ben. Ha a kutatók feltárják, hogyan fejlődött együtt a tbc és az emberiség, talán megtalálják a visszaszorításának módját.
(http://www.bbc.co.uk/news/health-23897670)

(MTI, fotó: http://stepnrun.com)

Címkék

• Felfelé szökő higanyszál 2021/10/16
    A következő napokban nyugodt, csendes időre számíthatunk időszakos felhősödéssel, és egyre emelkedő hőmérséklettel.
  • Súroló frontok 2021/10/15
    Folytatódik az alapvetően száraz idő, de éjszaka a délkeleti megyékben előfordulhat gyenge eső, azonban holnap napközben már ott sem kell készülni csapadékra. Felhősen indul a hétvége, azonban délután már napos, gyengén felhős, igazi kiránduló idő valószínű. Lassan ismét átlagoshoz közeli, a jövő hét közepén pedig már átlag feletti hőmérséklet lesz jellemző.