A londoni gazdasági napilap adatai szerint az első négy hónapban 97 százalékkal kevesebb új taxisvállalkozás indult Nagy-Britanniában, mint egy évvel korábban. A brit cégbíróság a tavalyi első négy hónapban 290, 2014 azonos időszakában 300, idén január-áprilisban azonban mindössze nyolc új hagyományos taxivállalatot jegyzett be.
A Financial Times beszámolója szerint már tavalyi is meredeken, 65 százalékkal csökkent az újonnan induló brit taxivállalatok száma 2014-hez képes. Ez volt az első éves összevetésű csökkenés 2008 óta.
A hivatásos sofőröket is képviselő GMB szakszervezet szerint havonta legalább tíz hagyományos taxivállalkozás szünteti be tevékenységét, és Londonban 11 százalékkal csökkent a bejegyzett taxistársaságok száma azóta, hogy 2012-ben azt Uber megjelent a piacon.
Az Uber mindeközben megállíthatatlanul terjeszkedik: 2014-ben négy, tavaly már 18 brit nagyvárosban volt elérhető a cég szolgáltatása, sofőrjeinek száma pedig meghaladja a 30 ezret.
A londoni személyszállítási piacon tevékenykedő sofőrök 20 százaléka már az Ubernek dolgozik – áll a Financial Times keddi írásában.
Londonban már több nagyszabású taxistüntetés is volt az Uber ellen. A 25 ezer londoni taxist képviselő szakmai szervezeteket nem békítette meg az Uber angliai részlegének ajánlata sem, amelynek alapján a taxisok egy évig ingyen használhatták volna az Uber okostelefonos kocsirendelési alkalmazását.
A londoni taxisok szerint az Uber tisztességtelen versenyt támaszt velük szemben, mivel a cég sofőrjei a hagyományos taxik vezetőire vonatkozó rendkívül szigorú előírások betartása nélkül nyújtják gyakorlatilag ugyanazt a szolgáltatást.
A világhírű hagyományos londoni taxi, a black cab üzemeltetési jogához négyévi tanfolyam szükséges, amely alatt – a vizsgaelőírásoknak megfelelően – legalább 20 ezer londoni utca és több ezer turistalátványosság nevét és helyét kell memorizálni.
Ez a vizsgaanyag a szintén világhírű „The Knowledge”, vagyis a „tudás”, amelyet rendszeresen frissíteni is kell, és időközönként újból vizsgázni kell belőle.
Az Uber érvelése szerint azonban a modern műholdas navigáció korában ilyen szintű tudásra nincs szükség.
A londoni városháza korábban több lehetőséget is fontolóra vett az Uber tevékenységének korlátozására, egyebek mellett azt, hogy az mobiltelefonos alkalmazáson keresztül leadott rendelés után az ügyfélhez legközelebb tartózkodó Uber-sofőrnek legalább öt percet várakoznia kellett volna, mielőtt az utast felveszi. Boris Johnson, London minap leköszönt előző polgármestere azonban végül ezeket az elképzeléseket „életképtelennek” minősítette és elvetette.
Hozzászólok