Amerika Gazdaság - adatok, tények, prognózisok

Miért előzött a Toyota?

Az 1920-as évektől az 1970-es évekig (az első olajárrobbanásig) az új munkaszervezéssel, az összetett munkafolyamatok kisebb egységekre történő felbontásával, a futószalag bevezetésével és elterjedésével tömegtermelés vált lehetővé.

Az olcsóbb és hatékonyabb tömegtermelés miatt a tömegcikkek árai csökkentek, így azokat egyre többen tudták megvásárolni (tudományos körökben fordizmusnak nevezik, mert először az amerikai Ford autógyártásban alkalmazták először).

Az 1970-es évekre azonban ez a gazdaságpolitika korszerűtlenné vált, mert nehezen tudott alkalmazkodni az egyre gyorsabban változó igényekhez, a piac fokozatosan telítődött (az emberek nem vásárolnak gyakran hűtőszekrényt, mosógépet, autót vagy televíziót), a tömegtermékek helyett egyedi, különlegesebb termékek iránt kezdtek érdeklődni a fogyasztók. Sok ország államadóssága nőtt, a jóléti fejlett országokban megjelent a munkanélküliség és az infláció is növekedett.

Az 1970-es évek közepétől néhány fejlett tőkés országban a tömegtermelést felváltotta a piaci igények iránt sokkal érzékenyebb gazdaság és a kisszériás termelés. Ez a rugalmasabb, a fölösleges költségeket megtakarító, a minőséget jobban ellenőrző, a munkafolyamatokban a munkásoknak több önállóságot biztosító termelési modell Japánból, a Toyota gyárból indult ki (ezért hívják a közgazdászok toyotizmusnak).

Ez az új munkaszervezési forma vezette be a just-in-time szállítási rendszert, amely az alkatrészeket időre szállítja az összeszerelő üzemekhez, így nem kell nagy raktárakat építeni és azokat költségesen fenntartani, az embereknek bért fizetni.

Ezt is elolvasom:
Garázsból világcég

A nagyvállalatok tevékenységük egyre több elemét helyezték ki a fejlődő országokba, amellyel globális világhálózatot hoztak létre.

Japán

USA

Európa

Egy autóra jutó gyártási idő (óra)

100 autóra jutó szerelési hiba

Just in time beszállítók aránya (%)

A munkások átlagos betanítási ideje (óra)

17

60

45

380

25

82

15

46

36

92

8

173

Az autógyárak gyártási rendszerének főbb jellemzői az 1980-as évek második felében

Az 1990-es években olyan kis- és középvállalatok kezdtek elterjedni, amelyek vállalatokból vagy kutatóintézetekből kiváló és önállósuló vállalkozások voltak (spin-off vállalatok), amelyeket magasan képzett és kreatív fiatal szakemberek hoztak létre. Ehhez szükség volt olyan kockázatvállaló tőkés társaságokra, befektetőkre, amelyek az újítások fejlesztését annak ellenére támogatták, hogy a várt eredmény nem volt garantálható. Erre a legjobb példa a kaliforniai Szilícium-völgy vagy a németországi Drezda környékének sikere.


Környezettudatos vagy? Ha 500 Ft-tal támogatod a Földrajz Magazint, akkor egy újrahasznosított Tetra Pak dobozból készült menő pénztárcát kapsz ajándékba. A részleteket itt találod. A Földrajz Magazinon már 1600 bejegyzés, cikk olvasható. 2020-ban még több érdekes és színvonalas cikket szeretnénk megjelentetni. Ehhez anyagi támogatásra van szükségünk. Kérjük, támogassa a magazin kiadóját, a Földrajzverseny Alapítványt! Köszönjük.

A NAP KÉPE – NASA

RSS OMSZ

  • Hűvös tavasz 2021/04/22
    A hazánk felett átvonuló hidegfront nyomában pénteken már szárazabb, hidegebb levegő érkezik fölénk, emiatt hétfőig jelentős változás nem lesz időjárásunkban, az ország nagy részén gomolyfelhős, napos idő várható néhol kevés csapadékkal. Pár fokkal visszaesik a hőmérséklet. A jövő hét elején, kedden, szerdán, újabb frontrendszer vonul át felettünk, kiadósabb csapadékkal.
  • Továbbra is hiányzik a meleg 2021/04/22
    Bár a már nagyon várt csapadék megérkezett az elmúlt héttől kezdődően, az évszakhoz képest hűvös időjárás azonban a vegetáció fejlődésében eddig egy-két hetes lemaradást okozott. Jelentős felmelegedés a következő pár nap során sem várható, sőt a mai hidegfront lehűlést és péntektől keddig helyenként újabb hajnali fagyokat hoz.