A hajóbontók a tengerparton kiirtott mangroveerdők helyén sorakoznak, számuk folyamatosan nő, jelenleg 80 vállalkozás ad munkát a helyi lakosságnak. A tulajdonosok előszeretettel alkalmaznak 14 évesnél alig idősebb gyerekeket, mert alacsonyabb bérért dolgoznak, ráadásul a hajók szűkebb rekeszeibe is könnyen beférnek.
A hajótestek különböző mérgező anyagot tartalmaznak (ólom, azbeszt), ezért a fejlett országokban szigorú szabályok szerint lehet a kiszuperált hajókat darabokra szedni, amely költséges folyamat. Ezért a tengerjáró hajók döntő többségét azokban az országokban bontják szét, ahol olcsó a munkaerő és a munka- és környezetvédelmi előírások is lazák (India, Banglades, Pakisztán). A hajóbontás nagyon veszélyes és környezetkárosító tevékenység.
Profitra akkor számíthatnak a tulajdonosok, ha a szétszedett hajóalkatrészeknek legalább 90 százalékát el tudják adni. Először eltávolítják a hajóban maradt üzemanyagot, a motorban lévő olajat, majd kiszedik a motort, az akkumulátort, az ablakokat, a rézhuzalokat. Ezután hegesztőpisztollyal feldarabolják a hajót és kivontatják a partra, amelyet olvasztás és betonacél hengerlés követ.
https://www.google.hu/maps/@22.450737,91.726699,2040m/data=!3m1!1e3
Hozzászólok