Színes mozaikok a nagyvilágból Tudomány

Egy 240-millió éves teknősfosszílián csontrák nyomait fedezték fel

Pappochelys rosinae (forrás: https://www.sciencenews.org)
A National Geographic számolt be arról, hogy egy 240 millió évvel (a középső-triászban) ezelőtt élt teknős fosszilizálódott csontjaiban csontrák nyomait fedezték fel.

A rákos elváltozásokra utaló nyomok rendkívül ritkák fosszíliák esetén, ugyanis a betegség elősorban a lágy kötőszöveteket érinti, amelyek jellemzően nem őrződnek meg. A fosszíliát, amely a mai teknősök egyik őse (Pappochelys rosinae), a németországi Stuttgart mellett találták.

A paleontológusok a a teknős egyik fosszilizálódott lábcsontjában felfedezett rosszindulatú elváltozásról úgy nyilakoztak, hogy nagyon hasonló az emberi csontrák egyik fajtájához, amely kb. 800 amerikait sújt évente. Ez a 240-millió éves rákos elváltozás a legidősebb feljegyzett eset a magzatburkosok csoportjában (amelybe a hüllők, a madarak és az emlősök tartoznak). A lelet alapján feltételezhető, hogy a jelenkori rákos megbetegedések és a hátterükben meghúzódó genetikai okok valószínűleg hosszú evolúciós történettel rendelkeznek.

Pappochelys rosinae (forrás: Wikipédia)

Írta: Alex Fox

Fordította: Kádár Anett

Forrás: https://www.sciencemag.org/news/2019/02/deadly-human-bone-cancer-found-240-million-year-old-turtle

National Geographic hivatkozás: https://www.nationalgeographic.com/science/2019/02/ridiculously-rare-cancer-found-fossil-leg-turtle-triassic-paleontology/

Triász csontrák: https://jamanetwork.com/journals/jamaoncology/article-abstract/2723578

A Földrajz Magazinon több mint 1500 bejegyzés, cikk olvasható. 2019-ben még több érdekes és színvonalas cikket szeretnénk megjelentetni. Ehhez anyagi támogatásra van szükségünk. Kérjük, hogy támogassa 300 Ft-tal a magazin kiadóját, a Földrajzverseny Alapítványt! Köszönjük.

Tudná 300 Ft-tal támogatni magazinunkat?