Konténerek (fotó: Pixabay)
Színes mozaikok a nagyvilágból

A tavaszi dagály is segítette a Szuezi-csatornában rekedt hajó kiszabadulását

Március végétől újra hajózható a világ egyik legfontosabb hajózási útvonala, a Szuezi-csatorna. De amint azt a műholdfelvételek is mutatják, a csatorna két végénél jelentős torlódás alakult ki.

Miután az Ever Given konténerszállító hajó hat napra megbénította a Szuezi-csatorna forgalmát, 2021. március 29-én újból megnyílt ez a kulcsfontosságú szállítási útvonal Egyiptomban. A mérnököket a vontatóhajók és a kotrógépek mellett egy természetes folyamat – a magas dagály vagy ahogy még nevezik, tavaszi dagály – is segítette a nagy méretű hajó kiszabadításában.

A tavaszi dagály telihold vagy újhold idején alakul ki. Ekkor a Föld, a Nap és a Hold majdnem egy vonalban helyezkedik el egymáshoz képest, ezért a Nap gravitációja „hozzáadódik” a Hold gravitációjához a Földön, aminek következtében az óceánok vize a szokásosnál kissé jobban „kidudorodik”. Ez azt jelenti, hogy a dagályok valamivel magasabbak, az apályok pedig az átlagosnál alacsonyabbak. Ez a jelenség havonta kétszer fordul elő. A tavaszi dagály történelmi kifejezés, amelynek nincs köze az évszakhoz.

dagály újhold

Az ábra a magas dagály kialakulását ábrázolja újhold idején.

Március 29-én a Szuezi-csatorna vízszintje kb. 46 centiméterrel emelkedett az átlaghoz képest. Ez kissé megkönnyítette a hajó kimentését. Az Ever Given nevű hajó a kiszabadulása után észak felé haladt a Nagy-Keserű-tó irányába a Szuezi-csatorna szélesebb részén.
Bár a hajóforgalom március 29-én újra megindult a csatornán, még időbe telik, míg a „forgalmi dugó” megszűnik. Március 28-án a Leth Agencies szolgáltató cég jelentése szerint 367 hajó várta az áthaladást a csatornán. A társaság közlése szerint 154-en várakoztak északra Port Said közelében, 42-en a Nagy Keserű-tóban, 171 hajó pedig a Vörös-tengerben.

Ezt is elolvasom:
Mi okozta a Mount St. Helens 40 évvel ezelőtti kitörését?

2021. március 27-én a Landsat 8 fedélzetén készített felvétel örökítette meg a hajók várakozását a Szuezi-öbölben, a Vörös-tenger északnyugati részén. Összehasonlításképpen, a második képen 2021. március 11-én látható a terület. A sorban lévő hajók között konténer- és teherszállító, nyersolajat szállító tartályhajók vannak.


Az alábbi bal oldali kép a Szuezi-öböl tipikus hajóforgalmát mutatja 2021. február 1-jén. Március 27-ig a várakozó hajók sora 72 kilométerre nyúlt. Két nappal később a hajók akár 100 kilométerre várakoztak a csatorna bejáratától. A Leth ügynökségek szerint március 30-án 184 hajó várt még az átjutásra.

A Szuezi-öböl hajóforgalma (forrás: https://earthobservatory.nasa.gov/images/148114/traffic-jam-on-the-suez-canal)

Így néz ki belülről egy konténerhajó:


Környezettudatos vagy? Ha 500 Ft-tal támogatod a Földrajz Magazint, akkor egy újrahasznosított Tetra Pak dobozból készült menő pénztárcát kapsz ajándékba. A részleteket itt találod. A Földrajz Magazinon már 1600 bejegyzés, cikk olvasható. 2020-ban még több érdekes és színvonalas cikket szeretnénk megjelentetni. Ehhez anyagi támogatásra van szükségünk. Kérjük, támogassa a magazin kiadóját, a Földrajzverseny Alapítványt! Köszönjük.

A NAP KÉPE – NASA

RSS OMSZ

  • Egy öntözésre jó lesz 2021/05/06
    Egy hidegfront érkezik pénteken, így többfelé számíthatunk esőre, záporra. A hétvégétől viszont ismét nyugodt idő várható, és a hőmérséklet is emelkedik majd.
  • Az ideálisnál kevesebb csapadék valószínű 2021/05/06
    A héten még marad a mérsékelten meleg idő, pénteken újabb hidegfronttal, de az ideálisnál kevesebb csapadékkal. A jövő hét elejétől várható jelentős melegedés, ami tovább gyorsítja mind a természetes vegetáció, mind kultúrnövényeink fejlődését. A talaj fölső rétege sokfelé, főleg az ország középső részén száraz, így a meleg mellé csapadék is kellene, de sajnos ebből csak […]