Kozmikus becsapódás válthatta ki a hirtelen eljegesedést 13 ezer évvel ezelőtt

Kozmikus becsapódás Észak-Amerika területén okozhatta 12 800 évvel ezelőtt a fiatalabb driászként ismert hirtelen eljegesedést - állítja egy nemzetközi kutatócsoport, amely eredményeit a The Journal of Geology című folyóiratban ismerteti.

Az eljegesedés egybeesett az olyan nagytestű állatok kihalásával, mint a masztodon, vagy a kardfogú tigris. A kedvezőtlen klimatikus viszonyok megtizedelték a korabeli népességet is, így például a fiatalabb driász időszakára teszik a paleoindián Clovis-kultúra eltűnését is. Többféle elmélet született az északi féltekét mindössze néhány hónap alatt jégbe borító drámai események megmagyarázására, amelyeket egyebek mellett összefüggésbe hoztak óriási erejű vulkanikus történésekkel és napkitöréssel is – olvasható a Chicagói Egyetem honlapján.

A legújabb kutatás keretében 6 ország 21 egyetemének tudósai keresték a választ a fiatalabb driász rejtélyére. Tizenegy ország 32 helyszínén végeztek vizsgálatokat és arra a következtetésre jutottak, hogy az egyetlen lehetséges megoldás a mikroszkopikus gyémántszilánkokban keresendő, amelyek egy 50 millió négyzetkilométeres területen szóródtak szét Európában, Észak- és Dél-Amerikában. A gyémántszemcsék olvadt ásványi gömböcskék, valamint egyéb, magas hőmérsékleten képződött anyagokkal egyetemben egy vékony, a földfelszín alatt mindössze néhány méternyire lévő rétegben összpontosulnak. Mivel ilyen típusú anyagok 2200 Celsius foknál magasabb hőmérsékleten keletkeznek és viszonylag kis mélységben ekkora mennyiségben találhatók, nagy a valószínűsége, hogy valamilyen kozmikus esemény eredményeként képződhettek és szóródhattak szét.

Támogatom a Földrajz Magazint

TÁMOGATÓKAT KERESÜNK

RSS Időjárás

• Fokozódik a hőség 2018/08/07
    A nyugatról kelet felé araszoló hidegfront előtt déli irányból egyre melegebb levegő áramlik Közép-Európa térségébe. Ezért szerdán tovább emelkedik a hőmérséklet - főleg a Dunántúlon lesz melegebb az előző naphoz képest.

A nap képe - NASA

Nézze meg a NASA által készített, naponta frissülő fotókat!