Kezdőlap » Címlap » Jura időszaki ragadozó csontvázát azonosították egy skót szigeten

Jura időszaki ragadozó csontvázát azonosították egy skót szigeten

Egy 170 millió éves, jura időszaki vízi ragadozónak egy skót szigeten korábban felfedezett maradványait azonosították a kutatók.

A Storr-tó szörnyeként emlegetett fosszíliát a Skye szigeten találták meg még 1966-ban. Felbukkanása után ötven évvel készítették el a csontvázról szóló átfogó tanulmányukat az Edinburghi Egyetem és a Skót Nemzeti Múzeum kutatói. Vizsgálataik szerint az állat az ichthyoszauruszok családjába tartozik – írja a BBC hírportálja.

A hosszú, hegyes fejű ősi hüllő négyméteres, több száz kúpalakú foggal rendelkező csőrszerű szájával halakat és tintahalakat evett. A kutatók szerint a Storr-tavi szörny a dinoszauruszok korából fennmaradt legteljesebb tengerihüllő-csontváz, amelyet valaha Skóciában találtak. Skye azon kevés helyszínek egyike a világon, ahol megtalálhatóak középjura korszakból megőrződött leletek.

A sziget partján találták meg 1966-ban a csontvázat, amelyet fél évszázadon át őrzött a Skót Nemzeti Múzeum – mondta Steve Brusatte paleontológus. Csak most állt rendelkezésre a megfelelő szaktudás, amely révén a hüllő maradványait meg tudták szabadítani történelem előtti kőszarkofágjától.

Az olyan hüllők, mint a Storr-tó szörnye, Brusatte szerint sokkal érdekesebbek, mint fiktív társaik, például a Loch Ness-i szörny. “Az emberek nem tudják, hogy korábban valóban léteztek tengeri szörnyek. Nagyobbak, félelmet keltőbbek és igézőbbek voltak, mint Nessie mítosza” – véli a szakértő.

Az ichthyoszauruszlelet felfedezése segítheti a tudósokat, hogy többet tudjanak meg ezen állatok életéről és hirtelen kipusztulásukról.

A Földrajz Magazinon több mint 1500 bejegyzés, cikk olvasható. 2019-ben még több érdekes és színvonalas cikket szeretnénk megjelentetni. Ehhez anyagi támogatásra van szükségünk. Kérjük, hogy támogassa 300 Ft-tal a magazin kiadóját, a Földrajzverseny Alapítványt! Köszönjük.

Tudná 300 Ft-tal támogatni magazinunkat?

A nap képe - NASA

Nézze meg a NASA által készített, naponta frissülő fotókat!