Amerika Gazdaság - adatok, tények, prognózisok

Miért előzött a Toyota?

Az 1920-as évektől az 1970-es évekig (az első olajárrobbanásig) az új munkaszervezéssel, az összetett munkafolyamatok kisebb egységekre történő felbontásával, a futószalag bevezetésével és elterjedésével tömegtermelés vált lehetővé.

Az olcsóbb és hatékonyabb tömegtermelés miatt a tömegcikkek árai csökkentek, így azokat egyre többen tudták megvásárolni (tudományos körökben fordizmusnak nevezik, mert először az amerikai Ford autógyártásban alkalmazták először).

Az 1970-es évekre azonban ez a gazdaságpolitika korszerűtlenné vált, mert nehezen tudott alkalmazkodni az egyre gyorsabban változó igényekhez, a piac fokozatosan telítődött (az emberek nem vásárolnak gyakran hűtőszekrényt, mosógépet, autót vagy televíziót), a tömegtermékek helyett egyedi, különlegesebb termékek iránt kezdtek érdeklődni a fogyasztók. Sok ország államadóssága nőtt, a jóléti fejlett országokban megjelent a munkanélküliség és az infláció is növekedett.

Az 1970-es évek közepétől néhány fejlett tőkés országban a tömegtermelést felváltotta a piaci igények iránt sokkal érzékenyebb gazdaság és a kisszériás termelés. Ez a rugalmasabb, a fölösleges költségeket megtakarító, a minőséget jobban ellenőrző, a munkafolyamatokban a munkásoknak több önállóságot biztosító termelési modell Japánból, a Toyota gyárból indult ki (ezért hívják a közgazdászok toyotizmusnak).

Ez az új munkaszervezési forma vezette be a just-in-time szállítási rendszert, amely az alkatrészeket időre szállítja az összeszerelő üzemekhez, így nem kell nagy raktárakat építeni és azokat költségesen fenntartani, az embereknek bért fizetni.

A nagyvállalatok tevékenységük egyre több elemét helyezték ki a fejlődő országokba, amellyel globális világhálózatot hoztak létre.

Japán

USA

Európa

Egy autóra jutó gyártási idő (óra)

100 autóra jutó szerelési hiba

Just in time beszállítók aránya (%)

A munkások átlagos betanítási ideje (óra)

17

60

45

380

25

82

15

46

36

92

8

173

Az autógyárak gyártási rendszerének főbb jellemzői az 1980-as évek második felében

Az 1990-es években olyan kis- és középvállalatok kezdtek elterjedni, amelyek vállalatokból vagy kutatóintézetekből kiváló és önállósuló vállalkozások voltak (spin-off vállalatok), amelyeket magasan képzett és kreatív fiatal szakemberek hoztak létre. Ehhez szükség volt olyan kockázatvállaló tőkés társaságokra, befektetőkre, amelyek az újítások fejlesztését annak ellenére támogatták, hogy a várt eredmény nem volt garantálható. Erre a legjobb példa a kaliforniai Szilícium-völgy vagy a németországi Drezda környékének sikere.

Facebook hozzászólás
Támogatom a Földrajz Magazint